برقو سایت خرید و فروش بدون واسطه کالا صنعتی و املاک صنعتی

آب سنگین چیست؟

دسته‌بندی نشده 11 فوریه 2019 22 بهمن 1397


آب چیست؟ به راحتی آب خوردن می توان گفت H۲O
اما آب انواع مختلفی دارد چه از لحاظ مذهبی: جاری، کر، قلیل، مضاف، مطلق، مقدس و چه از لحاظ فیزیکی شور و شیرین و چه از لحاظ شیمیایی سبک، سنگین، سخت و مقطر
ما ایرانی ها در این چند سال، آب سنگین را به همراه راکتور اراک زیاد شنیده ایم.
◀️ آب سنگین چیست؟
آب‌ سنگین که با آب سخت متفاوت است، به يكي از انواع نادر آب به نام دوتریُم اُكسايد (D2O) گفته مي‌شود كه در آن به‌جای اتمِ هيدروژن معمولي (H)، دو اتم هيدروژن سنگين (D) جایگزین شده است. هسته ايزوتوپ معمولي هيدروژن (H) تنها داراي يك پروتون است و نوترون ندارد، درحالی‌ که هسته دوتریم (D) داراي يك پروتون و يك نوترون است و هسته (T) دارای یك پروتون و دو نوترون است.
جالب است بدانید به ازای هر 7 هزار مولکول معمولی یک مولکول آب‌سنگین در آب مصرفی ما وجود دارد.

⏪ کاربرد آب‌ سنگین
بيشترين استفاده از آب‌ سنگین در رآكتورهای هسته‌ای است. آب‌ سنگین به‌عنوان كند كننده سرعت نوترون به كار می‌رود. نوترون‌های كند می‌توانند با اورانیوم واكنش بدهند. از آب سبك یا آب معمولی هم می‌توان به‌عنوان كند كننده استفاده كرد، اما ازآنجاکه آب سبك نوترون‌های حرارتی را هم جذب می‌كند، در رآكتورهای آب سبك باید اورانیوم غنی‌شده (اورانیوم با خلوص زیاد) را به کاربرد، اما رآكتور آب‌ سنگین می‌تواند از اورانیوم معمولی یا غنی نشده هم استفاده كند.
سوخت راکتور قدرت بوشهر یا نیروگاه اتمی بوشهر اورانیوم غنی شده زیر 5 درصد بوده و سیستم خنک‌کننده آن آب سبک است که به آن راکتور آب سبک ‌هم می‌گویند اما سوخت مورد نیاز راکتور آب سنگین اراک اورانیوم طبیعی بوده و سیستم خنک‌کننده آن آب سنگین بوده است.
اگرچه آب‌ سنگین را بيشتر به دليل كاربرد آن در نيروگاه‌هاي هسته‌اي مي‌شناسند؛ اما اين ماده در پژوهش‌های علمی در رشته‌هاي زیست‌شناسی، پزشكی، فیزیك، شيمي و مهندسي نیز كاربردهای فراوانی دارد.

مجله ساخت و تولید

www.irmpm.com

https://t.me/sakhtotolid

   

959 بازدید کل ، 1 امروز

  

ارسال نظر

    انتخاب مکان برای جستجوی دقیق تر