برقو سایت خرید و فروش بدون واسطه کالا صنعتی و املاک صنعتی

مقایسه نمایشگاه صنعت تهران و نمایشگاه BI-MU میلان ایتالیا

دسته‌بندی نشده 11 فوریه 2019 22 بهمن 1397


کارشان درسته

از 17 تا 20 مهرماه به دعوت بخش بازرگانی سفارت ایتالیا از نمایشگاه BI-MU 2018 بازدید داشتم تا گزارشی از آخرین پیشرفت های تکنولوژی در زمینه ماشین ابزار، رباتیک و اندازه گیری تهیه کنم. بالافاصله بعد از برگشت از ایتالیا در نمایشگاه صنعت تهران (21 الی 24 مهرماه) در غرفه مجله حضور یافتم و فرصت خوبی شد تا بتوانم مقایسه ای از این دو نمایشگاه داشته باشم.
اگرچه تحریم ها و افزایش نرخ ارز رمق صنعت را گرفته و اثر آن بر نمایشگاه صنعت تهران کاملا مشهود بود اما اگر تحریم‌ها هم نبود صنعت نمایشگاهی ما حرفی برای گفتن نداشت. مشکل صنعت نمایشگاهی ایران همان مشکل همیشگی مدیریتی و انحصار است که نتیجه آن مسکوت گذاشتن یک مشکل تا بحرانی شدن آن است. اگر سرویس های‌بهداشتی نمایشگاه بین المللی تهران در شان یک نمایشگاه بین المللی نیست فعلا نیازی به توسعه ندارد چون تاخیر یکی دو ساعته در اجابت مزاج بازدیدکنندگان چندان موضوع مهمی نیست یا اگر چند ساعتی در ترافیک نمایشگاه می‌مانیم اما چون بالاخره به نمایشگاه می‌رسیم هنوز آنقدر بحرانی نشده است که پارکینگ نمایشگاه بعد از 50 سال توسعه داده شود و ده ها نقص کوچک و بزرگ که نشان از ضعف مدیریتی در صنعت نمایشگاهی ما دارد و همه‌ی ما به آن واقف هستیم.
اما درنمایشگاه BI-MU، هر کاری به نحو احسن انجام شده بود بطوریکه ناخداگاه می گفتیم اینها کارشان درسته و بهتر از این نمی شه. اتحادیه UCIMU که از برگزارکنندگان نمایشگاه است با دعوت از ده‌ها هیات صنعتی از کشورهای مختلف با تقبل هزینه‌های بلیط و اقامت، بخشی از وظیفه خود را در قبال اعضای خود و غرفه داران را به درستی انجام داده بود. نشست‌های B2B برنامه ریزی شده و جلسه های عمومی برای آشنایی هیات‌های صنعتی و غرفه‌داران، نشست های مطبوعاتی با خبرنگاران خارجی، وب سایت و اپلیکیشن با اطلاعات کامل از غرفه داران به همراه ارائه کاتالوگ مجازی شرکت‌ها، تورهای مجازی، نظم در چیدمان غرفه ها، تبلیغات فراوان در فضاهای عمومی، آمار دقیق از تعداد بازدیدکنندگان همراه با تخصص و کشورشان، نظرسنجی ها ی هدفمند، حمل و نقل راحت و بی دردسر، اهمیت دادن به نسل جوان و مخترعان، برگزاری ده ها کنفرانس، میزگرد و مسابقه همه نشان از مدیریت حرفه ای در صنعت نمایشگاهی است که در برگزاری نمایشگاه صنعت تهران هیچ کدام از این موارد دیده نمی شود.
دوران تحریم بالاخره به سر می‌رسد و نمایشگاه بین المللی تهران دوباره شاهد حضور شرکت‌های خارجی خواهد بود. اما اگر نخواهیم از تجربه مدیران شرکت های بین المللی در برگزاری نمایشگاه استفاده کنیم به تدریج از صنعت پول ساز نمایشگاهی حذف خواهیم شد و مردم به جای بازدید از نمایشگاه‌های تهران به دبی و استانبول و… خواهند رفت و این فرصت را نیز از دست خواهیم داد.


محمد برزگری – سردبیر مجله ساخت و تولید

ارسال نظر

    انتخاب مکان برای جستجوی دقیق تر